OpenGL چیست؟

OpenGL چیست؟

کد محصول: OpenGL
وضعیت انبار: در انبار

  opengl هم همانطور که از نام آن مشخص است جزء نرم افزار متن باز به شمار  می رود که یک از مزیت ها و امتیازات آن به شمار می رود. graphic library یا همان کتابخانه گرافیکی به مجموعه کتابخانه ها یا کامپوننت هایی گفته می شود که برای استفاده از دستورات مخصوص گرافیکی تهیه شده است.

OpenGl

opengl هم همانطور که از نام آن مشخص است جزء نرم افزار متن باز به شمار  می رود که یک از مزیت ها و امتیازات آن به شمار می رود. graphic library یا همان کتابخانه گرافیکی به مجموعه کتابخانه ها یا کامپوننت هایی گفته می شود که برای استفاده از دستورات مخصوص گرافیکی تهیه شده است و با الصاق ( include ) آن ها به برنامه اصلی ( هنگام برنامه نویسی ) می توانیم ، از دستورات گرافیکی مجاز برای ایجاد رابطه با بخش گرافیک سیستم استفاده نماییم. نکته آموزشی : (( کتابخانه ها یا همان فایل های با پسوند lib که مخفف شده library می باشد ، به منظور آسان تر شدن کار برنامه نویسان در موقع برنامه نویسی ایجاد و تهیه می شوند ، به این صورت که مثلا برنامه نویسی داخل برنامه های خود از تابع خاصی چندین بار به صورت متوالی استفاده می کند ، خوب نوشتن این تابع خاص به این تعداد در کد اصلی برنامه حجم فایل نهایی را بالا برده و البته وقت برنامه نویس را هم خواهد گرفت ، اینجاست که کتابخانه ها یا lib ها وارد عمل می شوند و تابع خاص را داخل خود قرار می دهند تا موقع نیاز به تابع از آن استفاده شود )) .این هم از مفهوم graphic library ، حالا شما با مفهوم اسم OpenGL یا همان Open source Graphic Library آشنایی کامل را دارید . در نتیجه  OpenGL یک زبان برنامه نویسی نیست ، یک سری کتابخانه از پیش تعریف شده می باشد  که  کار این کتابخانه ارتباط راحت تر با بخش سخت افزاری گرافیک سیستم می باشد ، برای درک بیشتر این مطلب باید درباره رابط های نرم افزاری یا همان API ها بدانید.
برای اینکه بتوانیم با سخت افزار های موجود در سیستم خود مثل کارت شبکه ، کارت گرافیک ، ...  به صورت درست و صحیح ارتباط برقرار کنیم، احتیاج به رابط هایی داریم که بتوانند این کار را به درستی انجام دهند، نرم افزار و سخت افزار کامپیوتر زبان هم دیگر را نمی دانند و احتیاج به یک سری مترجم هایی به نام API دارند .API ها رابط های نرم افزاری هستند که زبان سیستم ( زبان ماشین ) و چگونگی ارتباط با سخت افزار را می دانند . به عنوان مثال من برنامه نویس اگر بخواهم یک پیکسل از مانیتور را روشن کنم  به API مربوطه فرمان می دهم که این کار را ( با زبانی که بلد هستی ) برای من انجام بده و مستقیم با سخت افزار صحبت نخواهم کرد ، API مربوطه دستور را گرفته و  به سخت افزار می رساند ، به همین راحتی  API های مختلفی برای بخش های مختلف سخت افزار وجود دارد ، اما در اینجا و این مقاله API  های گرافیکی مد نظر ما می باشد ، که معروفترین آنها OpenGl و DirectX  می باشند  .
البته سخت افزار های موجود نیز باید از API  ها پشتیبانی کنند ، که بعضی شرکت هاس سازنده سخت افزار و کارت های گرافیکی از API های OpenGL پشتیبانی و حمایت می کنند و بعضی هم از DirectX که محصول شرکت ماکروسافت است . هر یک از این واسط های نرم افزاری OpenGl و DirectX  معایب و مزایای خواص خود را دارند که در اینجا قصد مقایسه این دو را ندارم .

ویژگی‌های جدید معرفی‌شده توسط هر نسخه معمولاً با ترکیب قابلیت‌های افزونه‌های گسترده پیاده‌سازی‌شدهٔ به خصوص افزونه‌های از نوع ARB و EXT هستند. حتما با نرم افزار های متن باز ( open source ) آشنایی دارید و می دانید که این نرم افزار ها به صورت رایگان در اختیار عموم  قرار می گیرند و تهیه کننده گان آنها سورس اصلی برنامه را بیشتر به منظور عیب یابی و کاهش خطا ها و bug های احتمالی برنامه در اختیار برنامه نویسان قرار می دهند تا برنامه نویسان و علاقمندان بتوانند به راحتی کد آن برنامه را ویرایش کرده و تغییرات دلخواه را روی آن انجام دهند ( یکی از معروفترین برنامه های open surce سیستم عامل لینوکس است که حتما نام آن را شنیده اید و البته پیشرفت ها و موفقیت های جدید آن را ، که مهمترین عامل این پیشرفت ها همین متن باز بودن لینوکس بوده و است ).

 یک زبان برنامه نویسی مانند c یا++c نیست. OpenGL بیشتر شبیه کتابخانه زمان اجرای C می باشدکه یک سری توابع از پیش بسته بندی شده را تدارک دیده. در عمل چیزی به نام برنامه OpenGL وجود ندارد. وقتی ما میگوییم این یک برنامه OpenGL است یعنی در ساختار این برنامه از OpenGL به عنوان API گرافیکی اش استفاده کرده است همانطور که ما از توابع APIویندوز استفاده میکنیم تا بتوانیم به فایلها و امکانات شبکه ای و غیره ویندوز  دسترسی پیدا کنیم. همین طور هم ما از توابع OpenGL استفاده میکنیم تا بتوانیم گرافیک سه بعدی بلادرنگ طراحی کنیم. IRIS GL در ابتدا یک کتابخانه دوبعدی بود که پیشرفت کرد و به OpenGL تبدیل شد. در حقیقت OpenGL نتیجه تلاشی بود که شرکت SGI برای اصلاح و بهبود IRIS GL کرد.
OpenGL استاندارد به سازندگان شخصی سخت افزار گرافیکی این اجازه را میدهد که قابلیت های افزودنی خودشان را با عنوان Extension تهیه کنند که ممکن است بعضی از محدودیت های توابع OpenGL را کم کند یا راحت تر کند و یا اینکه  قابلیت های جدیدی را به آن بیفزاید. Extension ها از توابع و ثابت های جدیدی ساخته شده اند که قابلیت های جدیدی را به OpenGL استاندارد می افزایند.
هر سازنده سخت افزار گرافیکی یک اختصار الفبایی مخصوص به خود برای نامگذاری Extension های خودش دارد. برای مثال شرکت NVIDIA از حروف اختصاری NV برای نامگذاری Extension هایی که درست میکنند استفاده میکنند
OpenGL 2.0 توسط شرکت 3D Labs ایجاد شد که نگران راکد ماندن و نداشتن یک مدیریت قوی برای OpenGL بود. . این شرکت قابلیت های جدیدی را به OpenGL اضافه کرد که پر اهمیت ترین آنها زبان سایه زنی GLSL بود.
این قابلیت برنامه نویسان را قادر می ساخت که خطوط لوله تکه و راس تابع ثابت OpenGL را با سایه زن های نوشته شده در زبانی شبیه به C تعویض کنند.

نظر بدهید

توجه: HTML ترجمه نمی شود!

امتیاز بد           خوب

 تاریخچه و نحوه تکامل OpenGl

OpenGL  توسعه دهنده و بهینه کننده آن شرکت Silicon Graphics  می باشد.OpenGL  توسعه یافته کتابخانه دوبعدی IRIS GL که آن هم محصول شرکت SGL بود ، می باشد . شرکت های دیگری نیز به توسعه این محصول متن باز کمک کرده اند از جمله شرکت 3D Labs که تکنیک و قابلیت سایه زنی را به OpenGL اضافه نمود .  اوپن‌جی‌ال یک رابط برنامه‌نویسی در حال تحول است. نسخه‌های جدید اوپن‌جی‌ال به طور منظم متوسط Khronos Group منتشر می‌شوند که هر یک این رابط برنامه‌نویسی را برای حمایت از قابلیت جدید مختلفی گسترش می‌دهد. در سالهای اخیر  کتابخانه های OpenAL  و OpenIL نیز به موازات OpenGL در حال پیشروی و کسترش هستند که اولی برای کنترل و مدیریت سخت افزار های صوتی (Audio) و ایجاد صدا های سه بعدی و دومی برای مدیریت و کنترل دستگاه های ورودی ( Input ) ها ایجاد شده اند . رقیب اصلی OpenGL  همان DirectX محصول شرکت Microsoft می باشد که در سال 1995 وارد عرصه رقابت API ها شد ، در اوایل رقابت بین این دو  اپن جی ال کاملا یک سر و گردن از حریف خود جلو بود ، اما کار به همین روال پیش نرفت و شرک ماکروسافت با استفاده از قدرت تجاری خود توانست از رقیب خود جلو بزند ،  البته متن باز بودن OpenGL هم بی تاثیر نبود به گونه ای که ماکروسافت از این ویژگی استفاده می کرد و محصولات خود را تقریبا مشابه  با محصولات OpenGL ارائه می داد تا اینکه در تاریخ  2000 میلادی DirectX 8 منتشر شد که امکانات بیشتر و بهتری نسبت به OpenGL داشت ، در این برهه زمانی بود که OpenGL از رقیب خود عقب افتاد ولی همچنان رقابت بین این دو ادامه دارد .

Has no item to show!